KARIBU-nytt

    • KARIBU- Nytt

      Nr 5 2017 av KSAs nyhetsbrev

      Redaktör; Ebbe Andersson  ebbe.andersson@folkbildning.net

      KARIBU-Nytt vänder sig till alla som gör skillnad och för in             internationella frågor och globalt samarbete i folkhögskolevärlden.                    Karibu-föreningen är en av många organisationer som ideellt arbetar                för en bättre värld. Vi inriktar oss på FDCs (folkhögkolor) i Tanzania

       

                                                           Goda nyheter från KTO

      Från KTO i Iringa kommer Mia Mjengwa med goda nyheter om FDC:nas framtid. Äntligen har utbildningsministeriet bestämt sig för hur FDC:na ska placeras in i det tanzaniska utbildningssystemet, så här mejlar Mia:                                                                                                Som ni vet blev FDC:erna flyttade till Minstry of Education, Science and Technology förra året. Det har under en tid varit oklart vilken roll FDC:erna ska spela i det nya ministeriet. Nu har det klarnat och vi är väldigt glada för hur FDC:erna hamnat i fokus för att jobba med Out of School Youths and Vulnerable groups. Goda nyheter är att det nu kommer att satsas på FDC:s. Det kommer att utvecklas ett curriculim på swahili med ett nationellt godkänt certificate. Det här har vi lobbat för länge.                                                                                 Secondary ska också införas i samarbete med IAE för de som vill läsa extra på sin FDC.                Vi har varit på diverse möten med ministeriet och också med Världsbanken som nu går in med pengar för Skills Development. Våra Mamakurser kommer att hamna på FDC:erna och det öppnar för nya samarbetspartners.

      Utbildningsministeriet har gett ut en Concept Note där man konstaterar att det finns många drop outs från det formella skolsystemet och att FDC:na kan spela en stor roll i att fånga upp fler av de man kallar Out of School Children/Youths. Man skriver vidare…

      …there is a need to ascertain a clear strategy for offering alternative learning pathways. So, the Government has decided to redefine the role of the Folk Development Colleges (FDCs) should be clarified in relation to reaching the most vulnerable. FDCs to define how FDCs they will offer alternative pathways for students and remain consistent with their original purpose and vision adopted from Sweden in 1975.

      Project Overview

      The objectives of the training are to train youth and adults with knowledge and skills that would enable them to be self-employed and self-reliant. The training offered at the colleges also focusing on enhancing their understanding as well as enabling them to solve their immediate problems that arise in their communities’ society.

      The training is further aimed at strengthening their skills. The skills provided include Agriculture, Carpentry, Masonry, Mechanics, Bicycle repair, Tailoring, Cookery depending on related community activities etc. The general subjects provided aimed at widening their horizon include Environmental education, Gender, Civics, Leadership, Housekeeping, Principles of good governance and other subjects aimed at enhancing income generating activities such as Business, Entrepreneurship, Market and Credit referrals.

      Längre ner i texten föreslår MoEST (Utbildningsministeriet) att man satsar 500 000 000 Tsh per FDC, det blir då en upprustning av byggnader, klassrum, yrkesutbildningslokaler och undervisningsmaterial.

      Mycket glädjande besked, nu ser vi med spänning fram mot upprustningen av FDC:na.

       

      Glad Mia med fint besked

      Erica Giselsson Jämshögs folkhögskola ger sina erfarenheter av 10 års samarbete med Singida FDC. Det här är första delen, fler kommer.

       

      Tio år av samarbete mellan Jämshögs folkhögskola och Singida FDC i Tanzania

      Samarbetet mellan tanzanska och svenska folkhögskolor kom igång någon gång på 1980 talet. På de flesta vänskolor har nog samarbetet haft sina ups and downs genom årtiondena och Jämshög/Singida är inget undantag.

      Det första decenniet lär ett varmt förhållande ha rått mellan rektorer och vissa lärare och man kunde  lätt få pengar via Sida för att resa och hälsa på varandra. Det byggdes upp personliga vänförhållanden som tyvärr rann ut i sanden när personer flyttade eller gick i pension.

      Jag började jobba på Jämshög 1992. Då fanns det inte något samarbete. Det upphörde i mitten av 1980 talet tror jag. Men så fick vi en kontakt som tipsade oss om att Forum Syd kunde betala om någon kursdeltagare ville resa till Tanzania, och så blev det. En tjej från Allmän kurs, Linda, åkte till Singida via Dar es Salaam där hon togs om hand och förbereddes av Forum Syd-personal. Hon kom tillbaka med bilder och berättelser och jag imponerades över hur duktig hon var på att presentera vad hon hade upplevt. Jag förstod att hon var överväldigad av sin resa och det gjorde mig intresserad.

      Åren gick och inget hördes från Tanzania. Men så kom Olle Wallin på besök med sin rullande affär och väckte mig. Jag kände att jag måste få se det här landet med egna ögon. Det verkade vara ett spännande land – lugnt men färgstarkt och både glädjefyllt och så problemtyngt.

      Annorlunda

      Skolan gav mig 2006 tillstånd att resa ner för att etablera kontakt! Hu så spännande allting var första gången. Jag hade fått trevliga brev av rektor Mlade som skulle möta mig i Dar es Salaam. Men innan dess hade jag hunnit förstå hur annorlunda allting var här. Det civiliserade västerländska livet fanns bara i små ”enklaver”. Man handlade elektronik i ett litet skjul. Överallt promenerade folk omkring. I trasiga kläder och utan skor. Jag minns känslan av glädje och lättnad när delegationen från Singida kom för att möta mig på härbärget där jag bodde,( Pentecostal church)

      Här har vi rektor Mlade, lärare Eileen och lärarassistent Hadasa. (Bilen tillhör inte någon av dem!)

      Dar var vid denna tid ”oskuldsfullt”. Det fanns inga plastprodukter, inga restauranger, inga kontantuttag, knappt några bilar, knappt några affärer, knappt någon asfalt, mest leriga gator, rostiga dalladallas och horder av människor som bar på saker eller körde kärror med nåt i eller cyklade med nåt på pakethållaren. Ägg, höns, kol, madrasser och vattendunkar var nog de vanligaste föremålen som transporterades.

      Efter några dagar i Dar åkte vi till Singida via en mardrömslik bussresa som pågick timme efter timme på håliga vägar. Jag kastades fram och tillbaka i bussen och slog huvudet varenda gång i sätet framför mig. Groggy, matt och med huvudvärk kom jag fram till Singida FDC mitt i mörkaste natten, och blev till min stora häpnad hälsad av hela skolan och en danstrupp!

      I två veckor var jag väl omhändertagen men samtidigt förvånad över hierarkier, bordsböner, brist på böcker, brist på moderna bekvämligheter, gatubarn, matlagning över öppen eld, fattigdom och kvinnosyn. Med mera! Men fascinerande. En annan värld. Goa ungdomar på skolan. Men vilken slags undervisning hade man här? Läsa ur en gammal bok och skriva upp det på en sliten f d svart tavla… Inga diskussioner eller grupparbeten.

      Här är jag med killarna utanför deras ”dormitory”-

       

      Hemma på Jämshög igen

      På Jämshög berättade jag och visade bilder och fick mycket gehör både från kollegor och kursdeltagare för ett engagemang för vår vänskola.

      Jag ansökte om ett exchange via Forum Syd, och det var inte svårt att få beviljat. Fyra personal från varje skola skulle få resa till varandra.

      Fyra lärare åkte i november 2007 till Singida och hade idéer med sig om samarbetsprojekt. Sälja produkter från skolan (textilier) i Sverige? Hjälp med begagnade kameror och datorer som vi samlade in och skickade ner? Brevväxling mellan kursdeltagare? Samla in pengar till gatubarn? Våra tankar handlade mest i början om att hjälpa och vi såg resursbrist som det stora problemet.

      Jag har tyvärr inga bilder från den här resan, men av de hemvändande kollegorna fick vi höra att de hade varit i Ngorongoro och de hade råkat ut för tsetseflugor. En hade blivit magsjuk. Med lärarna på Singida hade de diskuterat om det fanns textilprodukter de kunde sy upp och skicka till Sverige för försäljning. De hade gjort en överenskommelse om att Jämshög skulle sponsra två fattiga elever per år som inte hade släktingar som kunde betala för dem.  Mina kollegor hade också köpt hantverk -halsband, väskor mm. som såldes på en Tanzaniakväll till förmån för vår vänskola, dit både skolans kursdeltagare och allmänheten bjöds in.

      En flitig brevväxling fanns denna tid mellan mig och rektorn mr Mlade. I Singida förberedde de sig för sin resa till Sverige som skulle genomföras 2008, fyra”staff” skulle komma.

      Kursdeltagare från Jämshög fick brevvänner i Singida, en hel del brev skrevs och personliga kontakter mellan kontinenterna etablerades.

      Två fattiga ungdomar som läste motsvarande allmän kurs på Singida utsågs till ”stipendiater” som skulle få gå yrkesutbildningprogram och Jämshög skulle samla in pengar för att bekosta studierna för dem. Detta år gjorde vi vår första ”julbasar” som fortfarande är en tradition. Alla kurser gör något säljbart som man säljer till pensionärskurserna och till varandra. Hemlagat godis, kakor, hemliga paket, kyssar av tomten, julkort mm. Det brukar bli ett netto på 8-10.000:- vilket räcker till både kost och logi, fickpengar och övriga studiekostnader för två elever för ett år! Till julbasaren bjöds också Olle Wallin med sin rullande butik. Det blev succé!

       

      Barnhem 

        I min klass av socialpedagoger fanns då två kursdeltagare som blev speciellt intresserade av allt det där som handlade om Tanzania. De förfärades över mina bilder på gatubarn och barnhem och undrade vad de kunde göra för att hjälpa. Vi måste åka dit! -sa de till mig och så blev det våren 2008. De fick från olika sponsorer c:a 8 000:- som de ville använda för att hjälpa gatubarn.

      Här är vi, Anna Kia och jag och president Kikwete!

      Vår resa hade som syfte att undersöka villkoren för föräldralösa barn i Tanzania. Vi var på studiebesök på flera barnhem i norra Tanzania. Vi besökte myndigheter och träffade frivilliga hjälparbetare. Vi var ute med socialarbetare och träffade gatubarn. Vi intervjuade barnhemsbarn för att få veta deras livshistorier. Tyvärr kom vi fram till att föräldralösa barn inte får hjälp av myndigheterna, utan får förlita sig på frivilliga inhemska och utländska hjälpinsatser.

      Vi hade också fått ett uppdrag att närvara vid en invigning av en sjukstuga. Det var där mötte vi presidenten!

      I Singida besökte vi ett barnhem som heter Kititimo. En pensionerad lärare, mama Monica tar här hand om ett tjugotal föräldralösa barn. De är helt beroende av frivilliga bidrag. När vi kom dit hade elen stängts av för de hade inte haft pengar till räkningen och maten var i stort sett slut! Här bestämde sig Anna och Kia för att använda sina insamlade pengar. Elen betaldes och mat köptes in. Bilden är från en liten fest som de ordnade för barnen. Alla var väldigt glada och tacksamma.

      Familjerna i Tanzania är väldigt sårbara. Många föräldrar dör av HIV eller av malaria. Alkoholmissbruk förekommer också. Föräldrar kan lämna barnen till farmor eller mormor eller annan släkting för att försöka tjäna pengar i storstaden. Den äldre generationen har svårt att försörja barnen eftersom det inte finns några pensioner. Det finns inte barnbidrag eller bidragsförskott eller barnpension. Det kostar pengar att ha barnen i skola efter primary school. Man beräknar att det finns c:a 3 miljoner barn som är föräldralösa.

      Efter hemkomsten skrev vi till svenska ambassaden och berättade om våra erfarenheter. Vi skrev också till president Kikwete och uppmanade honom att göra något för att förbättra förhållandena för de föräldralösa barnen.

      På hemresan fick vi sällskap med Singidas personal – rektor Mlade och Stanley lärare, Eileen lärare och Teresia studierektor. Nu skulle de till Sverige. Här stiger vi på planet!

       

       

       

      Forts följer i nästa nr.

       

       

       

       

       

       

      www.karibusweden.se

         Vi finns på Facebook – Karibu Sweden

       

       

    • KARIBU- Nytt                                                             

       Nr 1 2017 av KSAs nyhetsbrev

        Redaktör; Ebbe Andersson  ebbe.andersson@folkbildning.net                 

      KARIBU-Nytt vänder sig till alla som gör skillnad och för in internationella frågor och globalt samarbete i folkhögskolevärlden.  Karibu-föreningen är en av många organisationer som ideellt arbetar  för en bättre värld. Vi inriktar oss på FDCs (folkhögkolor) i Tanzania och utvecklar samarbete mellan FDCs och våra folkhögskolor.

       

      Kära medlemmar, tidigare medlemmar och kanske blivande medlemmar!

       

      Ett år går fort, nu är det dags igen för nya tag och ny medlemsavgift till Förenigen Karibu Sverige.

      Jag hoppas ni har läst Karibu-Nytt under året och där fått information om vad vi gjort och vad som är på gång i föreningen.

      Men en liten resumé kommer här:

      Informationsarbete på skolor sker flera ggr under året, hör av er om ni vill ha besök. Clara kommer gärna ut och berättar om fotbollsprojektet!

      Insamling till vårt Fotbollsprojekt pågår, läs rapporter om projektets utveckling i Karibu-Nytt!

      På Bokmässan i Göteborg fanns vi på Internationella torget och informerade om vårt arbete.

      Tina Sjölund från styrelsen ingår nu i FOLACs nya arbetsgrupp ”Folkhögskolan i Världen”, se mer info på Folacs hemsida www.folac.se.

       

      Föreningen Karibu har i över 40 år varit en länk mellan folkhögskolor i Sverige och Folk Developement Colleges (FDC:s) i Tanzania. Idag har ett tjugotal folkhögskolor i Sverige ett aktivt samarbete med sin systerskola i Tanzania.

      Tillsammans med vår systerorganisation i Tanzania, Karibu Tanzania, har vi drivit ett antal projekt genom åren. Alla projekten har initierats av KTA och vi har med hjälp av vänskolor i Sverige kunnat genomföra dem. 

      Under de senaste åren har samarbetet intensifierats och de båda Karibuföreningarna driver just nu ett ”fotbollsprojekt” där 25 skolor i Tanzania och några av deras vänskolor i Sverige på olika sätt är involverade. Sammanlagt kommer ca 1 200 unga kvinnor att gå kursen och ca 6 000 kommer att delta i olika turneringar under året.

       

      Glokalt dagsverke 2017 kommer bl a att ha som fokus att samla in pengar till vårt fotbollsprojekt, läs mer på FOLACs hemsida och hör av er om ni vill ha mer information!

      Samtliga projekt finansieras till 90 % av Forum Syd-medel. De resterande 10 % finansieras av oss själva. Vi behöver er hjälp! Genom att bli medlem i föreningen eller ge en gåva bidrar du/ni till att samarbetet fortsätter att växa och att de projekt vi nu bedriver kan följas av flera!                                                                           Skolor/organisationer betalar 1 000 kr/år. Avgiften för individuellt medlemskap är200 kr/år. Betala in direkt på pg 85 23 30-0. Skriv ditt namn + 2017 som info för oss. Är ni inte intresserade av föreningens arbete – hör gärna av er till oss så tar vi bort er från vår lista. Vill ni ta del av nyheter och nätverk ser vi fram emot ert medlemskap i föreningen Karibu!

      Vänligen, Föreningen Karibus styrelse,

      Clara Hyldgaard, Ebbe Andersson, Olle Wallin, Rikard Lilljeqvist, Tina Sjölund och Gunn Svensson

      Vår hemsida:   www.karibusweden.se   Facebook:   Karibu Sweden

       

      ___________________________________________________________________________

      Du kan få goda råd och tips om hur du utvecklar folkhögskolans globala arbete genom Folacs utmärkta Praktisk handledning, en guide för folkhögskolor som vill söka projektmedel för transnationellt samarbete, www.folac.se/images/filer/bidrag2016.pdf.

      ___________________________________________________________________________

       

                                     Kust till kust-möte på Kisarawe FDC

      I gryningen en torsdagsmorgon i oktober befinner vi oss på Nairobis flygplats; trötta efter nio timmars nattlig resa med sporadisk sömn, men fulla av förväntningar. Nu ska vi äntligen få träffa KTA, vår partnerorganisation i Tanzania, och både höra och se hur Fotbollsprojektet framskrider. Men först ska vi träffa Kust till kust-FDCna.

      Efter några timmars väntan, med både sömn och gott kenyanskt kaffe går flyget till Dar es Salaam. Vi har bara flugit en stund när piloten uppmärksammar oss på att vi snart kan se Kilimanjaro på höger sida. Från min fönsterplats ser jag tydligt den vulkaniska kratern, Kibo 5892 m ö h, men upptäcker till min besvikelse att det inte finns mycket snö kvar på kratern. Skillnaden mot mitt första möte med Kibo 2004, är slående.

      Vid lunchtid landade vi på Julius Nyereres flygplats där Ikwiriris rektor, Cecilia Mfuko och Peter, lärare på samma FDC, mötte oss vid utgången och tog med sig Gunn direkt till Ikwiriri (Wendelsberg vänskola) och jag fortsatte in till Dar es Salaam för besök på Arnautoglu FDC (min eller rättare sagt Göteborgs folkhögskolas vänskola). Våra respektive vänskolor ingår i Kust till kust-samarbetet och båda i fotbollsprojektet. Gunn fick se fotbollsglädje bland deltagarna på Ikwiriris mammakurs. Själv fick jag möjlighet att höra senaste nytt från Mrs Mbwambo, ny rektor på Arnautoglu FDC, och träffa deltagare och personal. I slutet av oktober var det ännu inte klart med Arnautoglus deltagande i projektet, men nu rekryterar skolan för att starta sin fotbollskurs i januari.                                                                  

      På fredagen samlade vi alla skolorna i Kust till kustprojektet på Kisarawe FDC. Under det senaste året har mycket förändrats.  Från både Arnautoglu och Kisarawe kom nytillträdda rektorer, och för dem var vår träff första mötet med de andra kustskolorna. Kilwas rektor var förhindrad att delta, men han skickade en av lärarna. Cecilia Mfuko, som står för kontinuiteten går i pension i januari -17, och från Ikwiriri deltog också studierektorn Bernhard.

       

      Ikwiriri FDC                                          

      För att få en bakgrund till varför de och vi är ”in the same business” gav jag en kort inledning till vår gemensamma historik, och sedan diskuterade vi syftet med vårt nätverk. Vilka möjligheter och utmaningar som finns. Arnautoglus rektor framhöll behovet av fortbildning för nyanställda lärare så att de förstår vad det innebär att arbeta på en FDC. Man skulle kunna samla kustskolornas nya lärare eller ta två skolor åt gången för att minska kostnaderna. Kursen skulle innehålla historiken och syftet med FDCs och skulle kunna administreras av äldre medarbetare på skolorna. Idag är det bara 2-3 anställda som har lärarutbildning, övriga anställs på meriter inom specialområden, som yrkes-kunskaper.  Gunn och jag funderade på om KSA skulle kunna söka medel för en sådan fortbildning; kanske genom Solfonden?

      Vikten av att träffas face to face betonades och man framhöll att vi har ett starkt nätverk. När Gunn och jag utvärderade mötet kunde vi konstatera att trots brister i kommunikationen är det ett faktum att vi, när vi är i Tanzania möjliggör möten mellan skolorna i kustregionen. Något som är sällsynt då flera av skolorna saknar egna fordon på grund av de höga bensinpriserna. Mötena ger ofta synergieffekter, och så var fallet också denna gången. Cecilia berättade att hon hade fått hjälp av distriktet med två nya brunnar för att klara torkan. För Kisarawe är vattenförsörjningen deras största utmaning; de tvingas köpa vatten, 1000 liter vatten varannan vecka, att användas endast till dricksvatten. Nu bjöds rektor Herri Mjengelaungu till Ikwiriri FDC som dagen därpå skulle ha en mottagning för att tacka distriktets folk. I efterhand fick vi veta att mötet gett positivt resultat även för Kisarawes del.

       

    • FAKTA:  
    • Kust till kustprojektet är ett nätverk mellan fyra skolor på Tanzanias kust, Arnautoglu, Kisarawe, Ikwiriri och Kilwa FDC och fyra folkhögskolor på svenska västkusten, Göteborgs folkhögskola, Kvinnofolk, Wendelsberg och Löftadalen. Projektet har pågått i 16 år.Clara Hyldgaard Nankler

        

                                                      www.karibusweden.se

         Vi finns på Facebook – Karibu Sweden

       

       

       

    • KARIBU-     
    •     Nytt

 

      • Nr 4 2016 av KSAs nyhetsbrev

 

KARIBU-Nytt vänder sig till alla som gör skillnad och för in internationella frågor och globalt samarbete i folkhögskolevärlden. Karibu-föreningen är en av många organisationer som ideellt arbetar för en bättre värld. Vi inriktar oss på FDCs (folkhögkolor) i Tanzania och utvecklar samarbete mellan FDCs och våra folkhögskolor.

 

 

Bokmässan i Göteborg 22 – 25 september, där kommer Karibu som vanligt finnas på plats tillsammans med Olle Wallins Medverkstan (Olles rullande Rättvis handel). Mitt emot oss står, som vanligt, FUG (Folkhögskolor Utan Gränser). Karibu kommer att presentera sitt tjejfotbollsprojekt från Stora scenen under lördagen.

 

 

    •     KTAs mission, som den presenteras i årsrapporten

 

  • Our Mission: To contribute to the socio-economic advancement of Tanzanian society through folk and adult education at the Folk Development Colleges as a way to encourage progressive communities, citizen engagement, democratic practices, gender equality, and sustainable development.

 

  • KTA´s strategic Focus areas and Achievements
  • KTA has during the year continued to develop organizationally and democratically as an umbrella organization. KTA’s personnel have been attending two distance In-servicetraining Courses that Forum Syd has facilitated, these were Planning your financial sustainability and Planning Monitoring course and Evaluation with human Rights based Approaches.

 

  • Moreover, KTA has managed to unify all FDCs in Tanzania even though the FDCs are spread out over the entire country, some located in remote areas with poor infrastructure.

 

  • KTA has strategically developed activities in line of the strategic plan. Using its vast experience together with lessons learnt, KTA has included its ongoing initiatives in combination with developing other focus areas. KTA cooperates closely with national and international partners, the Ministry of Health, Community Development, Gender, Elders and Children, and other ministries. Together, all partners are concerned with scaling up KTA’s work to involve all 55 FDCs in order to reach the goals and targets in the new strategic plan. As mentioned in the Introduction of this report KTA’s approach focuses on strengthening young adults with a focus on young women’s rights and opportunities for active citizen engagement. In addition helping these young adults acquire the skills to obtain formal-sector employment, self-employment, or to continue their education even further is just as important.

 

  • KTA’s mission is to develop FDCs as training institutions, institutions promoting gender equality and as platforms for meaningful citizen engagement.

 

  • KTA’s Focus Areas are to strengthen FDCs as:
  • 1. Training Institutions
  • 2. Platform for Citizen Engagement
  • 3. Institutions Promoting Gender Equality

 

  • __________________________________________________________________________

 

  •      Tornedalens fhsk besöker Munguri FDC och Msinga FDC

 

    • Med ett resestipendie var det dags att besöka våra vänskolor i Tanzania. Under ett antal år har personalen på Tornedalens fhsk avstått 1% av månadslönen till en fond för våra vänskolor. Pengarna ska användas till samverkan, stöd och utveckling av vår vänskap.
    • Vi var tre lärare Rolf, Helene och jag som tidigt anlände till Dar Es Salaam och fann oss relativt snabbt till rätta i den numera moderna staden med höghus, hotell och bankpalats. Däremot är bakgatorna och uteområdena precis som förr.
    • Vår resa fortsatte mot Dodoma där vi träffade två av de studerande som har studerat 1 år på Tornedalens 2007, ett kärt återseende och glädjen över att de fortsatte sina studier i hemlandet och är nu välutbildade vuxna som gärna besöker Tornedalen igen.
    • Färden fortsatte med lokalbussen norrut mot Kondoa och Munguri FDC , Vägen är mer eller mindre en helt ny väg som kinesiska bolag bygger. Alla som åkt resan från Dodoma mot Arusha har eviga minnen från den tiden där vägen var i dåligt skick, men nu en asfalterat snabbväg som underlättar färden norrut.
    • Framme i Kondoa togs vi emot av skolans rektor Anna Mokoki med välkomstsånger och dans av skolans elever. Vår vänskap uppstod redan 2002 och personalen var närvarande en del redan då och glädjen var stor.

 

  • Skolan ligger i Munguri-området som är upptagningsområde för skolans elever. De flesta lever som jordbrukare och hantverkare som också är skolans utbildningsambitioner. Det har under senaste tiden varit färre elever som studerat pga tidens förändringar och behov av digitalisering.
  • Positiv nyhet är att skolan har fått en högspänningsledning och en transformator som just under vår vistelse höll på att installeras. ”Elen är här” framtiden är här och vi ska skaffa oss datorer eftersom alla vill lära sig den tekniken säger Anna Mokoki.

 

  • Det stämde bra med hur vi skulle använda våra medel och under ett högtidligt staff meeting kunde vi överlämna en ansenlig summa för investering i den nya tekniken med datorer och servrar till skolan. Allt noterades noggrant och redovisning kommer att ske när allt är på plats i skolan.
  • Vi på Tornedalen kan också bidra även fotsättningsvis direkt från fonden när det finns behov på Munguri FDC och när det finns medel

 

  • Msinga FDC ligger Nära Moshi alldeles vid foten av Kilimanjaro. Området är bördigt och är tropiskt med focus på bananodlingar och kaffeplantage. Skolans rektor Mr Moisstery tog emot oss och sedvanlig rundvandring och träff med personalen ingick.
  • Skolan är i gott skick men saknar medel för underhåll och läromedel. Även där är dataundervisningen i sin början och efterfrågat av elever och omgivning. Återigen så anordnade vi en staff meeting och diskuterade mest de alarmerande behovet som vi på Tornedalen med små medel skulle kunna bistå. Beslut togs att pengarna skulle användas till några beg datorer och böcker.

 

  • Turismen kring Kilimanjaro är påtaglig och i närheten finns utbildningar med inriktning Turism, som är bra extra studiemöjlighet för våra elever på Tornedalens Naturguideutbildning.

 

  • Msinga skulle behöva en egen vänskola i Sverige som det var avsett från början och vi på Tornedalen kan bistå inledningsvis om det finns intresse bland folkhögskolor i Sverige. Det är givande både för oss och Msinga FDC.

 

 

  • Bengt Aili Tornedalen

 

 

 

 

 

  • Glömt betala medlemsavgiften?? Det är den som håller igång KSAs verksamhet. 200 kr för enskild medlem, 950 för folkhögskola/organisation. Nya medlemmar är välkomna Pg 85 23 30 – 0 glöm inte se till att ditt namn syns på inbetalningen.

 

    •                        Vi finns på facebook – Karibu Sweden

 

 

  • Nr 3 2015 av KSAs nyhetsbrev

  • Redaktion; Ebbe Andersson. ebbe.andersson@folkbildning.netKaribu Sverige (KSA) har haft årsmöte och utsett ny styrelse.  Styrelsen är alltid ny efter ett årsmöte även om de flesta väljs om. Nya styrelsen ser ut så här – Gunn Svensson Wendelsberg ordförande, Carsten Magnusson Birka kassör, Martin Giselsson Jämshög, Clara Hyldgaard Göteborgs fhsk, Olle Wallin Medverkstan, Ebbe Andersson Karibu och Nanna Jan-Ers Färnebo är alla ledamöter. Ingen suppleant utsågs men valberedningen har i uppdrag att jaga villig suppleant.Mama-kurserna ser ut att fortsätta. I förra nr skrev vi att Forum Syd inte ställer upp längre för kurserna, men det gör man men med ny svensk part, Färnebo. Ansökan är inlämnad och beslut är att vänta snart, Mama-kurserna behöver verkligen det tillskottet. Mamakurserna går nu vidare på flera FDCs trots att man inte har någon finansiering. Ansvarigt ministerium saknar medel för att driva Mama-kurserna hur gärna man än vill. På sikt måste det till något annat än dagens kortfristiga finansiering för kursernas fortlevnad, KTA jobbar på det.
  • Funderar ni på vilka bidrag det finns att söka för globala engagemang? Stödja vänskolan i Tanzania eller annat viktigt. Folac har en bra sammanställning – www.folac.se under fliken Kunskapsutbyte.Berg möts inte, men människor möts. Det är titeln på en essä som ställer frågan – vad kan en svensk folkhögskola få ut av samarbete med en FDC i Tanzania?
  • Det är ingen ovanlig fråga som ibland ställs av de som funderar på att starta samarbete, en frågeställning bland många andra när man som ny ska ge sig in i något okänt. Det är lätt att tro att vänskolesamarbete mest riktar sig till en fattig FDC från den förhållandevis rika folkhögskolan. Men samarbetet har alla förutsättningar att bli ömsesidigt, solidariskt. Vill du se lite närmare på vad det kan betyda för en svensk folkhögskola att samarbeta med tanzanisk FDC, kan du få några svar i den essä jag skrev under kursen Folkbildning och globalisering 2012 – 2013. Essän tar upp några olika fallbeskrivningar av fyra vänskole-samarbeten som visar olika sätt att umgås med vänner i Syd. Det är konkreta beskrivningar hur man arbetar i folkhögskolan för att utveckla samarbetet. Texten utvecklar sedan vad som spelar in i samarbetet och vad folkhögskolan ställs inför. Även en jämförelse mellan FDC och folkhögskolans uppdrag och bakgrund görs för att visa vad en FDC är. Slutligen visar jag de praktiska fördelar folkhögskolan kan dra av ett nära vänskolesamarbete, vad det betyder pedagogiskt och för folkhögskolans självbild. Läs hela, eller delar, av essän på http://folac.se/images/bergmotsinte.pdf.
  • Du får gärna kommentera innehållet och ställa frågor.
  • Ebbe Andersson   ebbe.andersson@folkbildning.net 0705 46 48 35
  • Karibunr5bild1
  • Nu är Democratic leadership-utbildningen avslutad. Rektorerna som genomfört utbildningen fick sitt certifikat vid kursavslutningen 23 april. Utbildningen har uppskattats mycket av rektorerna som fick sin första fortbildning i rektors-rollen. Tonvikten har legat på ledarskap i demokratisk anda. Fortbildningen har genomförts av KTA i samarbete med Institute of Adult Education, KSA har med Forum Syd-medel bekostat utbildningen. TTU har varit med och stött ekonomiskt. Tack till alla er som hjälpt till med bidrag till egeninsatsen!
  • Karibunr5bild2
  •                                                      Rektorerna med sina certifikat från Democratic Leadership-utbildningen

    Fotbollsprojekt för tjejer på FDC

    Karibuföreningen (KSA) beslutade på sitt senaste styrelsemöte att stödja ett projekt för damfotboll på våra vänskolor i Tanzania och har för nyss skickat in en ansökan till Forum Syd om ett mindre utvecklingsprojekt, ca 500 000 SEK.

    Karibu Tanzania (KTA) har i samråd med Tanzanias Fotbollsförbund (TFF) planerat för en stor satsning på damfotboll på landets femtiotal FDCs. Men inledningsvis vill de starta verksamhet vid 20 FDCs i sju olika distrikt för att fortbilda lärare till fotbollstränare.  KTA står för samordningen och TFF för tränarutbildning och materiel. På alla dessa skolor kommer 30 kvinnliga deltagare att erbjudas möjlighet att studera med en fotbollsprofil, vilket innebär att 600 unga tjejer kommer att delta i fotbollsprojektet. Studierna kombineras med yrkesstudier och allmänna ämnen, men man kommer också använda sig av Femina Hips girl-power-undervisningsmaterial för att stärka tjejerna.

    Damfotboll är en väg att stärka unga flickors självkänsla, ge dem kroppskännedom och lära sig lagarbete. Projektet vill utveckla duktiga kvinnliga fotbollsspelare som vet sitt värde såväl på fotbollsplanen som i samhället. I Tanzania saknas en infrastruktur för att stödja och utveckla tjej- och damfotboll och man vill också lägga grunden för en modell som kan användas nationellt för att utbilda tränare, domare, sportadministratörer och ge grundkunskap i hälsa.

    Nu hoppas vi att Forum Syd instämmer i vikten av att detta projekt kommer till stånd och ser fram emot att be er alla att bidra till projektets genomförande.

    Clara Hyldgaard Nankler, projektansvarig för Fotbollsprojektet inom KSA

  • Karibunr5bild3                                                                                                         Ikwiriri FDC
  • Föreningen Karibu Välkomnar

    er alla som vill få ett brett kontaktnät i Sverige och i Tanzania med likasinnade som uppskattar samarbete med rättighetsfokus inom och mellan länderna.

    Föreningen Karibu har i över 30 år varit en länk mellan folkhögskolor i Sverige och Folk Development Colleges (FDC: s) i Tanzania.

    Idag har ett trettiotal folkhögskolor i Sverige en systerskola i Tanzania.

    Vill er skola ha ett samarbete med en systerskola eller föreläsare om Tanzania – kontakta oss för information.

    Skolor/organisationer betalar 900 kr/år, enskilt medlemskap 150 kr/år.

    Betala in på pg 852330-0.

    Vänligen, Föreningen Karibus styrelse

    Ebbe Andersson, Clara Hyldgaard, Carsten Magnusson, Martin Giselsson, Olle Wallin, Nanna Jan-Ers och Gunn Svensson

                

    www.karibusweden.se

       Vi finns på Facebook – Karibu Sweden

  • Nr 2 2015 av KSAs nyhetsbrev

  • Redaktion; Ebbe Andersson. ebbe.andersson@folkbildning.net
  • Mama-kurserna har avslutats. Endast 45 kursdeltagare finns kvar och avslutar snart sin utbildning. Under 10 år har Karibu stött Mama-kurser med pengar från Forum Syd. Nu kan inte Forum Syd ställa upp längre och då tar stödet slut. KTA (Karibu Tanzania) jobbar för att kurserna ska fortsätta, helst som vanliga FDC-kurser, men hittills har ansvarigt ministerium inte varit intresserade att satsa på Mama-kurser. KTA arbetar intensivt vidare på att finna ekonomi för kurser som så väl behövs i hela Tanzania.  Se brev från KTA längre ned…
  • Vårt projekt Democratic Leadership, rektorsfortbildningen för samtliga 55 rektorer på FDC:na går in i sin slutfas, IAE genomför sista träffen 22 – 24 april. Det är första fortbildningen för FDC-rektorer och den har hittills tagits emot väldigt positivt. I den sista träffen i distansutbildningen finns även Gunn Svensson och Ebbe Andersson med som projektansvariga i Karibu för att höra deltagarnas omdöme om kursen och knyta fler vänskolekontakter.
  • Inom Democratic Leadership har vi expertmedverkan från Linköpings universitet. Irma Carlsson och Sofia Österborg gav en work shop under två dagar för KTA och utbildaren IAE i februari. Det stärker samarbetet mellan KTA och universitetet då även Henrik Nordvall och Bernt Gustavsson var på plats för samtidigt pågick ett forskningsseminarie om folkbildning i Dar es Salaam. Se rapport från förra seminariet här nedan.
  • Färnebo har  sökt pengar från Forum Syd  för att tillsammans med KTA dra igång ett media-projekt på utvalda FDCs.
  • Karibus årsmöte hålls på Djurönäsets kursgård i Stockholms skärgård 17 mars. Det är under SFHLs utbildningsvecka med många kursdeltagare som vi passar på att välja styrelse och gå vidare med nya friska tag. Se kallelse nedan. Tidigare har vi sagt att hemlig gäst kommer till årsmötet. Tyvärr blir det inte så, tiden vi har för årsmötet räcker inte. Men den hemlige gästen kommer vid ett annat tillfälle senare i år.
  • Funderar ni på vilka bidrag det finns att söka för globala engagemang? Stödja     vänskolan i Tanzania eller annat viktigt. Folac har en bra sammanställning –             www.folac.se under fliken Kunskapsutbyte.
  •        bild1
  • Rapport från workshop on Interactions between traditions of lifelong learning in Scandinavia and Eastern Africa av Clara Hyldgaard Nankler

  • Docent Henrik Nordvall, föreståndare för Mimer och professor Maurice Amutabi från Kisii university har fått pengar från Vetenskapsrådet för ett treårigt projekt som syftar till att stärka banden mellan folkbildningsforskning i Sverige och Östafrika. Projektet syftar till att etablera regionala forskningsnätverk i Östafrika och att starta en vetenskaplig tidskrift för folkbildning/life long learning i Östafrika.
  • Maurice Amutabi, pionjär inom folkbildningsforskning i Östafrika, gav en intressant översikt över forskningsläget på den afrikanska kontinenten. I sin föreläsning Scandinavian Connections in Popular Education in Eastern Africa tog han sin utgångspunkt i vad Grundtvigs idéer, Nyereres och Kenyattas utbildningsfilosofier har betytt för ett närmande mellan Östafrika och de nordiska länderna. Grundtvig förespråkade värderingar som visdom, passion (harambee) och jämlikhet (ujamaa). Amutabi framhöll Kenyas Harambee schools och Farmers Training Centres som influerade av skandinavisk folkhögskola. På samma sätt som Grundtvigs folkhögskoleidé förändrades när den kontextualiserades i svensk miljö har folkbildning i Östafrika manifesterats på olika sätt i en ny kultur. Amutabi frågade sig om den olikartade koloniala historien i Kenya respektive Tanzania kan ha haft betydelse för hur folkbildningsinstitutioner har implementerats i dessa båda länder.
  •             Begreppet folkbildning/life long learning är lika gammalt som livets ursprung på den afrikanska kontinenten. I traditionella afrikanska samhällen spelade de äldre, speciellt mor- och farföräldrar, föräldrar, mostrar och farbröder en avgörande roll för att överföra viktig kunskap till den uppväxande generationen. Barnen var en del av samhället och alla vuxna hade ett ansvar för dem. Det behövs en hel by för att uppfostra ett barn, säger ett afrikanskt ordspråk. Filosofi och vishet överfördes under initiationsriter, bröllop, sådd och skörd, jakt och begravningsriter. Lärandet var jämlikt, här fanns inga experter, holistiskt och inkluderande och utgjorde en stabil grund för etiska samhällen. Globaliseringens snabba förlopp har medfört stora samhälleliga förändringar och öppnat upp för en flodvåg av imiterande av ”modernt” beteende. Amutabi exemplifierade med ”development zoombies”, kenyanska studenter som talar bra engelska men saknar sociala färdigheter och värderingar.
  •            Det finns ett trängande behov av att tämja globaliseringen och här kommer den inhemska folkbildningen till användning. Life long learning behövs för att humanisera globaliseringen och utveckla människors andliga intelligens. Även om inte alla läroprocesser som pågick i de traditionella samhällena är relevanta idag så finns ett brådskande behov av att återskapa ett lärande samhälle i dagens Afrika.
  •      bild2
  •                                                   Examen på Ilula FDC
  • Folk Development Colleges (FDC) hamnade i fokus när professor Elinami Swai från Open University of Tanzania presenterade sin studie Popular Education in Tanzania: Interrogating Swedish and other European influences.
  • Swai oroas av en ökande analfabetism (31%, författarens anm.) och massarbetslöshet bland ungdomar i Tanzania, och andra afrikanska länder. Det har fått henne att ifrågasätta folkbildningens effektivitet i utvecklingsländer. Swai var själv en ”barfotalärare” i den omfattande alfabetiseringskampanj som drogs igång i början av 1970-talet, när hon som elev i primary school fick undervisa vuxna att läsa och skriva. Etablerandet av FDC var steg tre i samma kampanj.                                                                  På universitetet studerade hon popular education/folkbildning som den formulerats av Grundtvig, Freire och Nyerere och uppfattade folkbildning som en väg att uppnå jämlikhet och social rättvisa; ett sätt att utöva frihet och hjälpa människor att delta i samhälls-utvecklingen. Nyerere förespråkade en pedagogik som uppmuntrade ett kritiskt sinnelag, förmåga att lära av andras handlingar och en grundläggande självtillit som fri och jämlik samhällsmedborgare. Han poängterade att utbildning skulle hjälpa människor att utveckla sina förmågor och ge dem kapacitet att förändra sin personliga och samhälleliga situation. Swai tillämpade dessa principer i sin undervisning på Institute of Adult Education (Dar es Salaam) och fokuserade på dem som inte hade fått tillgång till konventionell utbildning. Popular education var utbildning för alla och ett livslångt lärande med många olika funktioner, knuten till en bred social och politisk emancipatorisk agenda.
  •            Traditionellt har folkbildning alltid funnits som en del av den lokala kulturen. Abstrakt eller teoretiskt i form av berättelser, sånger, riter, mytologi, fabler, ordspråk och praktiskt i form av naturmediciner, jordbrukstekniker, konst och hantverk, social organisation av familj och släkt, kulturfestivaler mm. Folkbildning som kollektiv aktivitet för hela samhället – där män, kvinnor och barn är involverade och som är ständigt pågående.  Modern folkbildning i Tanzania uppstod som en katalysator till den elitistiska utbildningsfilosofi kolonialmakterna infört och syftade till att ge alla möjlighet att studera och att utveckla sig, både personligt och som medborgare i ett demokratiskt samhälle. Folkbildningen förespråkade mänsklig utveckling snarare än formella kvalifikationer.
  •           Idag, menar Swai, har folkbildning i Tanzania reducerats till grundutbildning, och främst utbildning för barnen, allt i enlighet med Världsbankens råd. Icke-formell undervisning har gentemot formell undervisning blivit andra klass, en slags kompensatorisk specialundervisning. Undervisningen på FDCs handlar bara om att försörja sig– inte aktivt medborgarskap, kritiskt tänkande, eller utbildning för förändring. Det handlar bara om överlevnad. Swai frågar sig vad som gick fel? Modern folkbildning saknade rötter i människors vardagsliv i Tanzania.  Den saknade regeringens acceptans och ekonomiska stöd på det sätt som svensk folkbildning/vuxenutbildning.                                                                                                               Vad bör göras? Swai avslutade med att efterlysa en genomgripande förändring av den konventionella utbildningskulturen. En radikal förändring av både kunskapssyn och pedagogik måste till. Tanzania måste investera mer i lärarutbildning och utmana alla asymmetriska relationer inom kunskapsproduktion. Informellt lärande utanför skolans ram behöver uppvärderas.
  • Henrik Nordvall, Erik Nylander, post dok forskare vid Mimer, och Sofia Österborg Wiklund, Mimer-doktorand, presenterade en ny studie om de institutionella banden mellan folkhögskolor i Sverige och Tanzania, The East African Connection: On the institutional ties between folk high schools in Sweden and Tanzania. De tog oss med på upptäcktsfärd för att hitta de stigar som lett till att Tanzania, och i viss mån även Kenya,är de i särklass vanligaste resmålen för svenska folkhögskolestudier. Medan högskolestuderande väljer resmål som gynnar deras karriär är folkhögskolestuderandes resande mer kopplat till biståndsfrågor och global rättvisa.                                                                                                                                              De pekade på förekomsten av svenska missionärer i Tanzania långt före befrielsen. Liksom att svenska vuxenutbildare som ”missionerade” för svensk folkbildning fanns på plats redan under tidigt 1960-tal; alltså många år innan Sverige fick en officiell förfrågan från Tanzanias regering om hjälp att bygga upp skolor för vuxna efter svensk folkhögskolemodell.
  •         bild3
  •                                          Brev från Mia Mjengwa KTA;

  •  Support Mama Course Program-Right to Education at Folk Development Colleges (FDCs) in Tanzania

  • Karibu Tanzania Association (KTA) is an umbrella organization, of which all of the 55 Folk Development Colleges (FDCs) across Tanzania are members. FDC’s target group is adults with low formal education (especially women). Most of the participants are what KTA define as young adults in the age group of 17-25 years. The majority of the FDCs are operating in rural areas and their primary mission is to provide access to training in areas relevant to their local communities. This training consists of vocational training and general knowledge such as entrepreneurship, life skills, civic education, and communication skills. Training involves personal development, strengthening capacity for the participants to acquire new knowledge, developing skills to acquire formal employment or self employment, and continuing their studies after completing the courses.
  • The Mama Course Program-Right to Education (mama course) is designed to support young women who have been forced out of school due to pregnancy in accordance with Tanzania’scurrent primary and secondary school rules. Six percent of all drop outs are girls and young women forced out of school due to pregnancy and the problems and challenges facing these young mothers are monumental, The program recruits young mothers to Folk Development Colleges (FDCs) together with their children for social rehabilitation and skill-building to advance their livelihood. The program offers a course that includes vocational training, lifeskills, entrepreneurship, and child-care. Through training courses and advocacy, the program is raising awareness about women’s rights in the society. The project raises public awareness at the national level and works to accomplish attitude and behavior change at the local level to improve legislation that protects the rights of girls and young women who become pregnant while in school.
  • The program also includes day-care activities for the children of the mama course participants. Furthermore, in-service training for teachers is an important component in the program. KTA plans to collaborate with Femina Hip and their girl power training including TOT training for FDCs facilitators.                                                                       The program aims to achieve empowered young mothers, strengthened in their parenthood role, who know their rights and how to claim them.
  • The course activities are used as a tool in the work towards attitude and behavioral change bringing about girls’ rights to education in the community and in advocacy for policy change.
  • The Mama Course program began with short courses at three FDC in 2001. The program has developed into two years training involving 90 participants with their children at six FDCs. Until now, Karibu Tanzania Association has been implementing the project with funding from the Swedish NGO, Forum Syd, but the current program with Forum Syd were phased out in the end of 2014. This means that KTA needs to find other partners to continue to support vulnerable young women who have been expelled from school due to pregnancy. KTA has initiated dialouge with potencial development partners to scale up the program to involve more FDCs providing training for the target group. Out of 90 participants 45 finished their training 2014.                   Fourtyfive mama course participants still have one year left to complete their training, which in the current funding deficit for this period while waiting for scaling up the program is a big challenge for them and for KTA. The participants will fail to accomplish their studies that will harm their future plans and possibilities to be self employed, employed or to continue with their education. Therefore KTA is looking for funds to cover school fees and boarding costs for fourty five mama course participants and their children. School fees including boarding expenses for one Mama Course participant per year is 600,000 Tshs.
  • KTA needs your support in the fundraising for 27,000,000 Tshs to make it possible for 45 mama course participants to complete their training. All contributions are welcomed. 
  • Please deposit on the following: 
  • NBC: IRINGA BRANCH
  • ACCOUNT NAME: KARIBU TANZANIA (KARIBU)
  • ACCOUNT NUMBER: 028201108089
  • SWIFT CODE: NLCBTZTX
  • Please write Mama Course on the deposit slip 
  • Contact us on: 
  • Karibu Tanzania Association(KTA)
  • P.O.Box 246 Iringa-Tanzania
  • Email:kta@kaributanzania.or.tz Website:http://www.kaributanzania.or.tz
  • Enligt dagens valutakurs är 1000 Tsh lika med ca 4 svenska kronor.
  •                                            
  • bild4
  •                                             

      www.karibusweden.se

  • Föreningen Karibu Välkomnar
  • er alla som vill få ett brett kontaktnät i Sverige och i Tanzania med likasinnade som uppskattar samarbete med rättighetsfokus inom och mellan länderna.
  • Föreningen Karibu har i över 40 år varit en länk mellan folkhögskolor i Sverige och Folk Development Colleges (FDC: s) i Tanzania.
  • Idag har ett trettiotal folkhögskolor i Sverige en systerskola i Tanzania.
  • Vill er skola ha ett samarbete med en systerskola eller föreläsare om Tanzania – kontakta oss för information.
  • Skolor/organisationer betalar 900 kr/år, enskilt medlemskap 150 kr/år.
  • Betala in på pg 852330-0.
  • Vänligen, Föreningen Karibus styrelse
  • Ebbe Andersson, Clara Hyldgaard, Carsten Magnusson, Martin Giselsson, Olle Wallin, Urban Lundin, Reneé Rudebrant och Gunn Svensson
  •             
  •                  Vi finns på Facebook – Karibu Sweden
  • bild5
  •                                                                Kallelse till Föreningen Karibus årsmöte tisdagen 17 mars, 2015 
  • Plats: Djurönäsets kursgård utanför Stockholm kl. 18.00.
  • Anmälan: Gunn Svensson, gunn.svensson@folkbildning.net
  • Föredragningslista:
  • 1 Mötet öppnas
  • 2 Val av ordförande och sekreterare
  • 3 Styrelsens verksamhetsberättelse
  • 4 Ekonomisk berättelse
  • 5 Revisorernas berättelse
  • 6 Fråga om ansvarsfrihet
  • 7 Val av styrelse
  • 8 Val av valberedning
  • 9 Val av två revisorer
  • 10 Fastställande av medlemsavgiftens storlek för individuella medlemmar och institutionella medlemmar                                                11 Verksamhetsplan för kommande år.
  • 12 Mötet avslutas
  • * * * * * * * * * * * * * * *